
 
 
 
 
 

Spreading ideologies on the read/write web: Government use of  
meta-blogs as a tool for teaching democracy in the Muslim world 

 
 
 
 

 
 
 
 

 
 
 
 

By Dr. Corinne Weisgerber & Dr. Shannan Butler 
St. Edward’s University 

 
 
 

Presented to the Mass Communication Division  
Southern States Communication Association  

 2008 Annual Meeting in Savannah, GA. 
 
 
 
 
 
 



 1 

Abstract 
 
After 9/11, the necessity of improving the image of the U.S. abroad in order to prevent future 

attacks became painfully clear. As a result, the U.S. launched a series of initiatives aimed at 

influencing public opinion in Arab and Muslim countries. This paper will examine one of those 

initiatives – a Pentagon-sponsored news website aimed at the Maghreb region of North Africa. 

More specifically, it will focus on the Maghreb Blog Review, a meta-blog that is an integral part 

of the Magharebia news portal. Our analysis will show how the Pentagon is structuring 

arguments within that blog to illustrate and advocate the idea of democracy. It will also raise 

ethical questions about the lack of transparency behind both the authors of this blog, and the 

methods used for collecting blog posts. 



 2 

Introduction: 

In October 2004, the U.S. Department of Defense launched a controversial Internet news 

web site aimed at the Maghreb region of North Africa, a region that encompasses Morocco, 

Algeria, Tunisia, Libya and Mauritania. According to the U.S. European Command, the military 

organization in charge of U.S. military activities in Europe and much of Africa, the web site 

aimed to offer “accurate, balanced and forward-looking coverage of developments in the 

Maghreb” and was “designed to provide an international audience with a portal to a broad range 

of information about the Maghreb region” (Magharebia.com).  

Magharebia.com’s debut in cyberspace went relatively unnoticed until February 5, 2005, 

when CNN aired an Associated Press report about Magharebia that questioned the ethics of 

government-sponsored web journalism. The CNN report was a follow-up on an earlier news 

story, which had revealed that the Bush administration had a history of paying journalists or 

commentators to advance their agenda. Earlier that year, the Education Department was found to 

have funneled money through a PR firm to pay conservative commentator Armstrong Williams 

to promote President Bush’s No Child Left Behind law. In a press conference held shortly after 

this debacle became public, Bush vowed that his administration would “not be paying 

commentators to advance our agenda” and that “our agenda ought to be able to stand on its own 

two feet” (“Bush,” 2005, ¶2-4). Less than two weeks after president Bush made this promise, the 

Associated Press broke the Magharebia story and revealed that the Pentagon was currently 

paying correspondents to write stories for its news websites in both the Maghreb and the Balkans 

region.  

The Balkans news portal, named Southeast European Times, is the older of the two and 

was set up during the U.S./NATO air offensive against Serbia in an effort to counter Serbian war 



 3 

propaganda. The site employs roughly 50 freelance journalists who are hired and paid by the 

Anteon Corporation, a major Pentagon contractor based in Fairfax, Virginia. News reports 

suggest that the Magharebia site operates similarly and that it too uses Anteon to pay its 

correspondents (Mazzetti, 2005). In addition to relying on government-paid journalists, both sites 

also conceal their Pentagon affiliation on their respective homepages. The sites are designed to 

look like independent news portals to the unsuspecting visitor. The actual identity of the website 

sponsor is buried in a small disclaimer link on the homepage. 

This paper will focus on the Magharebia web site and the role of its blog in the struggle 

to polish the image of the U.S. in the Maghreb, a mostly Muslim region. In this paper, we will 

examine how the Pentagon uses the Maghreb Review Blog to transform web journalism into a 

powerful and inconspicuous cyber-PR tool that ultimately ends up blurring the lines between 

public relations, journalism, public diplomacy, and propaganda. In order to do so, it is helpful to 

understand government attempts at influencing world public opinion in their historical context.  

Background:  
 
 When looking at the historical role of the government in rallying war support, the Creel 

Commission and the Office of War Information stand out first. Their efforts led to the well 

known Uncle Sam and American Red Cross campaigns as well as to series such as “Why We 

Fight.” These instances of public propaganda were overtly targeted at the American populace 

without hiding the government’s interest and therefore received little resistance or criticism. Less 

likely to stand out, however, are the U.S. government’s involvement in covert propaganda 

targeted at its enemies or at peoples more likely to be swayed by the ideals of its enemies. The 

Cold War between the United States and the Soviet Union in many ways serves as a historical 

analog to what the United States appears to be attempting with websites such as Magharebia.  



 4 

 In June of 1950, the first Congress for Cultural Freedom (CCF) convened in Berlin. This 

conference, organized and funded by the CIA, was in direct opposition to a similar conference 

sponsored by supporters of the Soviet Union which was held a year before in New York. The 

eminent western thinkers recruited for involvement in the CCF would not discover the covert 

source of its funding until 1967 (Warner, 1995). The CCF recruited former communist writers as 

well as socially progressive thinkers in an attempt to solidify the non-communist left and counter 

the anti-Americanism of the postwar era (Worsthorne, 2003, ¶4). At its height the CCF had 

offices in 35 countries, employed dozens of personnel, published over 20 prestige magazines, 

held art exhibitions, owned news and feature services, organized high-profile international 

conferences, and rewarded musicians and artists with prizes and public performances. 

(Greensberg, 2005, ¶7-9) 

The most important assets of the CCF were the prominent literary journals it covertly sponsored, 

including: Encounter based in London, Preuves based in Paris, and the Kenyon Review based in 

the United States (Rogin, 2000). These journals attracted works by the literary giants of the time 

including Bertrand Russell, T.S. Elliot, Albert Camus, Mary McCarthy, Katherine Anne Porter, 

W.H. Auden and William Faulkner (Kodat, 2005). The CCF also sponsored exhibitions by 

American abstract expressionist artists such as Jackson Pollock, Willem de Kooning, Mark 

Rothko and Robert Motherwell (“Art,” 2003). These high-profile writers, artists and musicians 

willingly lent their voices and works to support the cause of the CCF, a cause that most would 

likely not have supported had they known of its direct government connection. This high-brow 

social movement held far more prestige than the prospect of supporting what some considered 

the neo-fascist policies of the American government. According to Michael Warner, “somehow 

this organization of scholars and artists—egotistical free-thinking, and even anti-American in 



 5 

their politics—managed to reach out from its Paris headquarters to demonstrate that 

Communism, despite its blandishments, was a deadly foe to art and thought”(¶1). By winning the 

cultural war, initiatives such as the CCF helped secure an overall victory in the Cold War.  

 In recent years, the communist threat has been replaced by the threat of Muslim 

extremists. Magharebia attempts to carry many of the CCF initiatives into the computer age. 

Magharebia’s coverage of local football scores, traffic, employment, news, weather, cinema, and 

recipes is as innocuously apolitical as the CCF’s previous support of literature, music, and the 

arts. This follows other shifts towards a less overtly political, more covert vehicle for American 

ideas. The Voice of America (VOA) has carried American news and propaganda over shortwave 

and FM radio to much of the world since 1942. By 2002, however, the VOA had lost much of its 

audience in the Middle East, particularly among young Muslims. In a move to target a younger 

audience, and inspired by the chief executive officer of Westwood One, the VOA stopped 

operations in the Middle East and was transformed into a new radio station. Radio SAWA is a 

more youthful version with a focus on Arabic, Spanish, and English popular music, along with 

unconventional local and world news. According to a Broadcasting Board of Governors’ survey, 

“Radio SAWA is reaching 51 percent of its target audience and is ranked highest for news and 

news trustworthiness in Amman, Jordan” (Ford, 2004, p. 8).  

Although Radio SAWA, whose name comes from the Arabic word for “together,” has 

gained significant market share, it is uncertain whether it has had a positive influence upon its 

target market’s perceptions of the United States (Dizard, 2004). Some concerns expressed about 

Radio SAWA have been non-ideological and more pragmatic. Independent panels of Arab-

language experts said Radio SAWA “did not match Al-Jazeera in terms of quality and that 



 6 

parents would prefer that their teenagers not listen to Radio SAWA because its broadcasts 

contained such poor Arabic grammar (Kessler, 2004, p.A12).  

Radio SAWA can be seen as a precursor to Magharebia in that it signals a shift towards a 

more covert, popular culture based approach toward public opinion management. Both of their 

names reflect the local language. Unlike the Voice of America, which is conspicuously pro-

American, these names however suggest to be the voice of the region. As we shall see, 

Magharebia plays on many of the same interest areas as Radio SAWA and tries to reach a similar 

demographic. 

The Magharebia Initiative: 

The Magharebia initiative must be understood in the wider context of the Bush 

administration’s war on terror and its image problems with foreign audiences as a result of that 

war. After the 9/11 attacks, several government commissions and task forces charged with 

providing recommendations on how to avoid future attacks, pointed out that the U.S. needs to 

start doing a better job at getting its story and message across to Muslim and Arab audiences 

(“Committee on Government Reform,” 2004; “Department of Defense,” 2003; Ford, 2004). One 

of the most common conclusions drawn from these government reports was the realization that 

in order to win the hearts and minds of these audiences, more attention needs to be paid to 

advanced communication technologies. For instance, the report of the advisory group on Public 

Diplomacy for the Arab and Muslim World (Djerejian, 2003) calls for a transformation in “the 

way the U.S. communicates its values and policies” (p. 8), and argues that “given the strategic 

importance of information technologies, a greater portion of the budget should be earmarked to 

tap the resources of the Internet and other communication technologies more effectively” (p. 9). 

Given these recommendations, Magharebia was launched to accomplish the following goals: 



 7 

(a) to improve the image of the U.S. in a predominately Muslim region and to repair image 

problems caused by the war in Iraq; (b) to increase support of U.S. policy and ideology in the 

region; (c) to offer an alternative voice to that of Islamic fundamentalism; (d) to counter 

misinformation about the U.S. spread by foreign media outlets. 

According to Air Force Lt. Col. Derek Kaufman, a spokesperson for the U.S. European 

Command, Magharebia is “trying to reach a youthful audience that is potentially ripe for 

extremist messages and terrorist recruitment” (Burns, 2005). The idea behind Magharebia is to 

reach young Muslims who are undecided about U.S. policy and to get them to become more 

supportive of the U.S. before Islamic fundamentalists can win them over to their cause. Part of 

the rationale for targeting a young Muslim audience through the medium of the Internet, was a 

finding from an opinion poll conducted in Arab and Muslim countries, which suggested that 

“those with Internet access are more favorably inclined toward American values and culture — 

and fall within the younger age cohorts” (Djerejian, 2003, p. 41). Furthermore, young people 

under the age of 17 are an increasingly important demographic because they constitute more than 

half of the population of the Arab and Muslim world (Djerejian, 2003).  

In order to accomplish their goals, Pentagon officials realized that their current strategies, 

especially their psychological operations (PSYOP), needed revamping (“Department of 

Defense,” 2003). PSYOPs refer to activities employed by the Department of Defense to 

influence foreign public opinion in favor of U.S. ideology. Although leaflets and loudspeakers 

have long been the media of choice for the dissemination of PSYOP messages, the Information 

Operations Roadmap document published a year before the launch of Magharebia, identified the 

Internet as a desirable PSYOP delivery system. The Pentagon’s endorsement of Internet 

technology came amid their realization that the U.S. was good at winning wars, but needed to do 



 8 

more to win the public opinion battle – or, as one Pentagon official put it: “We have never been 

outgunned in any battle, but we are constantly being outmedia-ed” (Merle, 2005). The Pentagon 

thus decided that in order to influence their target, they had to touch their emotions through the 

use of cutting-edge types of media (Merle, 2005). While the Internet would provide the medium, 

the message would be delivered to the region in the form of a voice of moderation (Burns, 2005). 

The Pentagon’s strategic plan was implemented on a tactical level in October 2004 when 

the Magharebia news website was launched. The site features news stories, sports, and other 

information about the Maghreb in Arabic, English, and French. Although a critical Internet user 

could identify the sponsor of the website by clicking on a disclaimer link on the homepage, the 

fact that the site is actually run by the Department of Defense is concealed pretty well, especially 

when considering that the banner proclaims the site to be “the news and views of the Maghreb”. 

Tom Rosenstiel, director of the Project for Excellence in Journalism, criticized the website for 

creating the impression that it is not a government site (Iacono, 2005). He argued that 

Magharebia is indeed deceptive and that it “looks like a news site unless a visitor looks at the 

disclaimer, which is sort of oblique” (Starr & Shaughnessy, 2005).  

Another interesting feature of the website is the so-called Maghreb blog review. “Blogs 

(short for “weblogs”) are periodically updated journals, providing online commentary with 

minimal or no external editing” ( Kline & Burstein, 2005). There is no explanation on the 

Magharebia website as to what exactly the blog review is or how it works. Contrary to what the 

traditional definition of a blog might suggest, the blog review is not a space for Internet users to 

share their views on politics and social issues, but a patchwork of blog quotes, collected from the 

North African blogosphere and cut and pasted back together by an unidentified Magharebia 

editor. The Maghreb blog review can be understood as a meta-blog, a blog that synthesizes the 



 9 

opinions of bloggers from all over the Maghreb region into one centralized weblog. The question 

that naturally arises is how such an unconventional tactic would fulfill the Pentagon’s objective 

of changing public opinion in the region in their favor.  

As we mentioned before, most of the Magharebia content consists of news stories either 

pulled from news wires or written by correspondents who were hired and paid by the U.S. 

Department of Defense through a contract with military subcontractor Anteon Corp. According 

to Defense Secretary Donald Rumsfeld, the correspondents aren’t told what to write (Rumsfeld 

says, 2005) and European Command officials who run the website supposedly do not edit the 

stories (Burns, 2005), but have admitted to changing headlines to make them fall more in line 

with the American message (Burns, 2005). At the same time though, Deputy Secretary of 

Defense Paul Wolfowitz, contradicted Rumsfeld’s assurance by insisting that Anteon only hire 

correspondents who “will not reflect discredit on the U.S. government” (Starr & Shaughnessy, 

2005).  

If the Magharebia website was to work, it needed credibility in the eyes of its audience. 

However, the website correspondents had already lost their credibility because of their ties to the 

U.S. government, and the possibility of edited content further hurt the website’s trustworthiness. 

Pentagon officials also realized that the increased outside scrutiny as a result of the website’s 

news coverage limited what they could get away with. The Pentagon responded by launching the 

Maghreb blog review the same week the CNN story aired.  

The blog review allows the Pentagon to circumvent these criticisms by creating a space 

for opinion pieces, all-the-while maintaining full editorial control over the content of these pieces 

and piggy-backing on the credibility of citizen bloggers. In a way, the blog review provides the 

best of both worlds for the Pentagon. Issues of credibility are set aside by relying on quotes from 



 10 

actual bloggers instead of Pentagon-paid journalists, and content control is maintained through 

careful quote selection. The blog review thus offers a way to disseminate an American message 

in the voice of the local population – a strategy that may help increase the credibility of the 

message. Although there is no research on North African audiences, results from a poll 

conducted in Europe and the U.S. suggest, that “Americans and Europeans trust the opinions of 

‘average people’ [i.e. bloggers] more than [they trust] most authorities” (Kline & Burstein, 2005, 

p. 96).  

Notice though, that the Pentagon did not relinquish control of the message. Maghrebian 

bloggers can’t post to the site. In fact, they can’t even control which part of their original post to 

one of the many North African blogs gets reposted on the Maghreb blog review. The message is 

crafted entirely by an unidentified Magharebia editor. Whether or not the quoting of soundbite-

like blog excerpts is an ethical practice, is of course debatable.  

Besides improving the credibility of the Pentagon product, the blog review also exerts an 

ideological influence by reinforcing American values. One of the most remarkable features of the 

blog review is its tendency to cast issues from multiple angles. Blog quotes seem to be selected 

in a way that ensures that both sides of an issue are discussed in the column. Although one might 

argue that this practice prevents the Pentagon from taking sides and pushing a particular issue, 

what it does, is showcase a healthy debate and push the American ideals of freedom of 

expression and democracy. The following excerpt from a recent blog review in which the 

Muslim faith is discussed, nicely illustrates this concept: 

Two weeks ago, Foulla started an e-debate suggesting secularism as a system to 
stop violent tendencies in the Islamic world. While many replied that the idea 
could work, some thought it was not a very good idea. 

"Secularism might be the healthier choice for political lives, but it would be 
very unfair to the poorer part of society as separation of church and state would 



 11 

cause them to lose a very important tool [Islam] to defend themselves," noted 
Atmani. 

Since Islam is not the issue, Soumiaz, another Moroccan blogger, replied back 
asking, "Is it the different interpretation we have available then? That confuses 
most of us…I think that the question is whether we should reopen the doors to 
al-Ijtihad?" 

Foulla agreed by saying "What really scares me is that some Islamic laws are 
based on Ahadiths that are not even true. So when you try to argue, you have 80 
per cent of the listeners against you… Maybe we better talk about Ijtihad 
instead of secularism." 

Ijtihad was welcomed by some bloggers participating in the discussion as a 
more viable alternative than secularism. [. . .] 

Though she had missed most of the discussion, Chighaf interrupted, saying "I 
am following now, and I have learned a lot and we should have discussions like 
this more often in the Muslim world." [. . .] 

In this example, the selection and arrangement of quotes is meant to illustrate that a 

healthy debate will lead to a middle ground position that may satisfy both parties. The blog 

review thus provides the voice of moderation that the Pentagon had set out to create in first 

place. It also guarantees that “the United States has a strategic stake in ensuring that the citizens 

of Arab and Muslim countries have access to the wealth of democratic ideas and values [. . .] that 

the Internet can now help deploy” (Djerejian, 2003, p. 41) – a recommendation made by the 

advisory group on Public Diplomacy for the Arab and Muslim World. 

Discussion: 

Unlike traditional public relations campaigns, information on how the government 

assesses the outcomes of its Magharebia endeavor are hard to come by. Since Magharebia is 

sponsored by the Department of Defense, publicly available information is limited to news 

stories and declassified government documents. While there is no specific assessment 

information available at this point, we do know that the 9/11 Commission Report has charged the 



 12 

government with making sure that program effectiveness is and can me assessed. We also know 

that as of August 2004, similar websites, such as the one run by the State Department and named 

Highmag.com, were evaluated based on the number of hits they generated and more specifically, 

based on the number of return visits by the same Internet users (Committee on Governement 

Reform, 2004). It is probably safe to assume that similar data is used to establish the 

effectiveness of the Magharebia site, especially since the disclaimer page admits to logging 

certain information, such as the Internet user’s domain name and the date and time of the visit. 

According to the disclaimer, “information is collected for statistical purposes. The US 

Department of Defence uses software programs to create summary statistics for such purposes as 

assessing what information is of most and least interest or identifying system performance or 

problem areas” (Magharebia.com) 

 Considering the public scrutiny the Magharebia website was submitted to because of the 

publicity it received in the U.S. news, Pentagon officials had to mend the relationship with its 

domestic audience. In response to the criticism, the Pentagon decided to launch an internal 

investigation of its PR contracts. The investigation was completed several months later, at the 

end of December 2005, and concluded that no laws against covert propaganda had been violated. 

The report cleared Magharebia of disseminating covert propaganda and argued that its 

government-sponsored identity had been properly disclosed. To the domestic public, this 

investigation made the Pentagon look willing to question its own practices and ready to stop 

them if they were deemed illegal. It projected the image of a self-critical organization – an image 

that was further reinforced when Lawrence Di Rita, the chief investigator, argued that such 

websites may ultimately do more harm than good because they draw so much negative criticism.  



 13 

In much the same way that the CCF had attracted the thinkers, writers, and artists of its 

day to create anti-communist rhetoric in support of the United States agenda, new technologies 

such as those employed by Magharebia, enlist the community of journalists and lay-journalists to 

provide material for the advancement of U.S.-style democracy in the Muslim and Arab world. In 

a sense, the agents whose ideas will be used to support the United States agenda may be ignorant 

of the fact of their complicity. Theorist James Shanahan suggests a trend within popular culture 

which creates “propaganda without propagandists,” a social structure which produces 

propaganda which is, “subtler, less overt, and perhaps, over the long run, more effective than the 

traditionally overt and covert ‘black’ and ‘white’ propaganda of recent history” (Shanahan, 2001, 

p.2). Clearly, however, the propagandist is still alive and well within the framework of 

Magharebia, manipulating quotes and headlines but all the while hiding in the very 

commonsensical “middle ground” of structured debate between parties not engaged in a 

dialogue. Whereas the CCF members mingled with other glitterati in the cultural capitals of the 

world, here a similar, yet more choreographed discourse is created in a virtual social world 

where anyone can eavesdrop. The Internet allows for the disjunct of space, place, time, class, and 

status. The question is whether or not a play as structured as any of Plato’s dialogues will 

resound as a true conversation and an exercise in democracy. 



 14 

References:  

Art for a change (2003, Dec.) Retrieved May 31, 2006, from http://www.art-for-a-

change.com/Newsletters/dec2003.htm 

Baxter, S. (2005, November 27) Rumsfeld’s Al-Jazeera outburst. TimesOnline. Retrieved May 

16, 2006, from http://www.timesonline.co.ukarticle/0..2089-1892464.00.html 

Bryson, J. (2001, October 30) Analysis: Is Rumsfeld’s criticism of Al-Jazeera justified? 

NewsMax.com. Retrieved May 16, 2006, from http:/www.newsmax.com/archives/ 

articles/2001/10/30/202458.shtml 

Burns, R. (2005, February 4). Pentagon investigating propriety of military-sponsored Web sites. 

The Associated Press. Retrieved March 22, 2006, from Lexis-Nexis database.  

Bush: Pundit payments will stop (2005, January 27) CNN.com.  Retrieved May 15, 2006, 

from http://www.cnn.com/2005/ALLPOLITICS/01/26/paid.pundits/index.html 

Committee on Government Reform (2004). The 9/11 Commission Recommendations on Public 

Diplomacy: Defending ideals and defining the message. (Publication No. 108–261). 

Retrieved April 14, 2006, from GPO Access: http://frwebgate.access. gpo.gov/cgi-

bin/useftp.cgi?IPaddress=162.140.64.52& 

filename=98211.wais&directory=/disk2/wais/data/108_house_hearings 

Department of Defense (2003). Information Operations Roadmap. Retrieved May 28, 2006, from 

http://news.bbc.co.uk/1/ shared/bsp/hi/pdfs/27_01_06_psyops.pdf 

Dizard, W. P. (2004). Inventing public diplomacy: The story of the U.S. Information Agency. 

Boulder, CO: Lynne Rienner Publishers, Inc.  

Djerejian, E. P. (2003). Changing Minds Winning Peace: A new strategic direction for U.S. 

public diplomacy in the Arab & Muslim world. Retrieved April 14, 2006, from 



 15 

http://www.state.gov/documents/organization/24882.pdf 

Ford, J. T. (2004). State Department and the Broadcasting Board of Governors Expand Efforts in 

the Middle East but Face Significant Challenges. (Publication No. GAO-04-435T). 

Retrieved April 14, 2006, from http://www.gao.gov/ htext/d04435t.html 

Greenberg, P. (2005, December 9) The ‘shocked’ treatment.  

[Electronic version] Washington Times. Retrieved May 15, 2006, from 

http://washingtontimes.com/commentary/20051208-092510-1714r.htm 

Iacono, E. (2005, February 14). DOD requests audit of all PR contracts amid web debate. PR 

Week, p. 3. Retrieved March 22, 2006, from Lexis-Nexis database.  

Kessler, G. (2004, October 13) The role of Radio SAWA in Mideast questioned. The 

Washington Post. P. A12. 

Kline, D. & Burstein, D. (2005). blog! How the newest media revolution is changing politics, 

business, and culture. NY: CDS Books. 

Kodat, C. G. (2005) High art in low times. Boston Review,  29.5. Retrieved May 31, 2006, from 

 http://www.bostonreview.net/BR29.5/kodat.html 

Mazzetti, M. (2005, December 29). Pentagon calls its pro-U.S. websites legal. Los Angeles 

Times, p. A12. Retrieved March 22, 2006, from Lexis-Nexis database.  

Merle, R. (2005, June 11). Pentagon Funds Diplomacy Effort: Contracts Aim to Improve Foreign 

Opinion of United States. The Washington Post, p. D01. Retrieved March 22, 2006, from 

Lexis-Nexis database. 

Michael McManus (2005) SourceWatch. Retrieved May 15, 2006,  from 

http://www.sourcewatch.org 



 16 

Poling, S. A. (2005, May 12) Unattributed prepackaged news stories violate publicity and 

propaganda prohibition. U.S.  senate committee on commerce, science, & transportation. 

Retrieved May 30, 2006, from http://commerce.senate.gov/ hearings/testimony 

Rogin, M. P. (June 2000) When the CIA was the NEA. [Electronic  version] The Nation. 

Retrieved May 16, 2006, from http://www.thenation.comdoc/200612/rogin 

Rumsfeld says journalists not told what to write for Pentagon-run Web sites. (2005, February, 6). 

The Associated Press. Retrieved March 22, 2006, from Lexis-Nexis database.  

Starr, B. & Shaughnessy (2005, February 5). Pentagon sites: journalism or propaganda? 

Retrieved April 13, 2006 from http://www.cnn.com/2005/ALLPOLITICS/02/04/web.us/. 

Warner, M. (1995) Origins of the Congress for Cultural Freedom, 1949-1950. Studies in 

Intelligence, 38.5. Retrieved May 15, 2006, from http://www.cia.gov/csi/ 

 studies/95unclass/index.html  

Worsthorne, P. (August, 2003) How western culture was saved by  the CIA. 

 Dedefensa.org. Retrieved May 16, 2006, from http://www.dedefensa.org 

 
 
 
 
 
 
 
 
  
 


